Ensimmäinen kesän sähköpyöräreissu

Ensimmäinen reissu työmatkapyöräilyn merkeissä onnistuneesti takanapäin. Sai oikeastaan ottaa Ibridon autotallin perältä suoraan ajoon, hiukan piti lisätä ilmaa renkaisiin ja tietty tarkistaa että akku on täynnä, ei muuta.

Samalla voisi aloittaa myös ajopäiväkirjan pidon:

  • 16.05.2017 27,2 km (akku ladattu täyteen työpaikalla)
Taustalla motivaattorina tietenkin taas oma piheys, eli säästö työmatkakuluissa. Laskeskelin nykyisen autoni kulutusta koti-työ-koti, ja sitä kautta kustannuksia, niin yhdelle päivälle 95e10-litkua kului ajotietokoneen mukaan 2,1 litraa. Jos tuon laskeskelee karkealla tasolla 1,5:llä, eli polttoaineen nykyinen hintataso euroa/litra, niin auton työmatkakuluiksi tulee n. 3,15 euroa päivää kohden. Toki tuohon täytyy laskea myös auton arvon aleneminen myös sen jälkeen, kun sen on ajanut autoliikkeen pihasta ulos sekä lisäksi vielä vakuutus- yms. pakolliset maksut. Auton hinnan alenemaa on aika hankala itseni arvioida, koska sehän riippuu pitkälti myös siitä, millä (hyvitys)hinnalla auton joskus saa myytyä - jos saa. Sen sijaan ylläpitokulujen voisin arvioida olevan jotain luokkaa 0,2 eur/km. Eli jos työmatka on sen 28 km autolla edestakaisin, niin kuluiksi päivää kohden tulisi niiden osalta n. 5,6 euroa. Kaikkinensa siis 5,6 + 3,15 = 8,75 euroa/päivä. Sähköpyörällä pääsee helposti murto-osaan tuosta, samoin jos matkan taittaisi julkisilla. 

Auton suurin etu onkin sen mukavuus (ulkona oleva kurjakaan sää ei juuri menoa haittaa), helppous (ei tarvitse kiskoa ajovarusteita erikseen ylleen, tai kantaa pyörää sisälle säilytystilaan) ja ennen kaikkea ajansäästö. Autolla työmatkaan menee se 20 minuuttia, pyörällä melko tarkkaan tuplasti kauemmin. Myös bussireitti on sen verran kiharainen, että bussilla kulkiessa se vie ainakin sen 40 minuuttia ellei enemmänkin. Täytyy siis olla jo jonkin verran itsekuria, että omassa tapauksessani ottaa sähköpyörän alleen työmatkalle. Tietysti myös tuo laskelma kuluista auto vs. sähköpyörä aina auttaa motivoimaan. :)

Tuota työmatkaan kulunutta aikaa voisi tietysti hivenen lyhentää joko virittelemällä nykyisen pyörän ohjaussysteemiä ohittamaan 25 km/h-rajoituksen, tai ostamalla tehokkaammalla moottorilla esim. 1000W varustetun pyörän. Tai ostamalla erillissarjan, jossa tehokkaampi moottori. Mutta yli 25 km/h mentäessä hommahan muuttuu Suomen lakikirjan edessä laittomaksi touhuksi yleisillä teillä liikuttaessa, ellei pyörää rekisteröi ja vakuuta asianmukaisesti. Silti, ajatus kiehtoo. Varsinkin, kun suurin osa työmatkasta taittuu pitkin "peräkylän" pyöräteitä joissa tulee toinen jalankulkija tai pyöräilijä vastaan ehkä yksi tunnissa. Kenties, jossain vaiheessa saan riittävästi aikaa ja ennenkaikkea ylimääräistä rahaa, niin tuo voikin konkretisoitua.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vuosikertomus 2020

Ibrido sähköpyörä 3 vuoden jälkeen

Eka reissu pyörällä