Vuosikertomus 2017
Viime vuoden osalta odotukset olivat toukokuussa kovin korkealla, ja toiveissa oli ajella työmatkat Ibridolla pitkälle syksyyn asti. Mutta kuten niin monasti, niin elämäntilanteet muuttuvat ja ainakin omalla kohdallani sanelevat, millä kulkineella kulloinkin täytyy työmatkat taittaa. Viime vuonna työmatkat menivät 99,99% omalla autolla. Ei siis aivan odotukset toteutuneet... :)
No mutta, taas on uusi vuosi ja siksi myös tavoitteet jälleen kerran asetettu maltillisesti vähintäänkin yhtä korkealle kuin viime vuoden alussa - eli kunhan vain pyörätiet sulaa ja sorat on siivottu pois, Ibrido otetaan käyttöön ja työmatkat taitetaan sillä. Pyörällä sekä etenkin akulla alkaa olla jo sen verran ikää (vaikkei latauskertoja taida olla kuin ehkä korkeintaan 100-150 kpl, kun luvataan 500 kpl) on mielenkiintoista nähdä miten tulevana vuonna pyörän sähkötekniikka pelaa. Netistä lukemani perusteella tämän Ibridon pitäisi olla nimenomaan juuri sellainen Kiinan pyörä, johon erityisesti pitäisi välttää tuhlaamasta rahojaan. Toisaalta, on netissä myös positiivisiakin kestotestejä tämän tasoisista sähköavusteisista polkupyöristä - esim. tämä: Viljo Viitanen ja Bilteman sähköpyörä. Harvakseltaan päivittyvä, mutta sillä km-määrällä jonka Viljo on Bilteman pyörällään polkenut, osoittaa kyllä että halvallakin saa välillä riittävän hyvää.
Edellisessä kirjoituksessani olin laskeskellut oman auton ja sähköpyörän kustannuksia työmatkapyöräilyssä. Nyt kun auto vaihtui hieman isompaan, niin laskeskelin vähän tarkemmin kuluja ja summa summarum tällä hetkellä oman autoni kokonaiskustannukset (huolto ja ylläpito, tieliikennevakuutus, kasko, polttoaine, diesel- ja perusvero, laina sekä muut kulut kuten pysäköinti) ovat 23,70 euroa/päivässä. Jep, kyllä... tuosta kun laskeskelee kuukausi- ja vuositasolla niin... elämä on! Lisäksi tässä ei ole edelleenkään otettu auton arvonalenemaa huomioon. Jos se otettaisiin mukaan, niin voidaan liikkua jo siellä 30 euron päiväkustannuksissa. Kuukaudessa 900 euroa... vuodessa liki 11 000 euroa... ihanan kallista. Toki auton valinnalla on mahdollista vaikuttaa paljonkin em. kustannuksiin, mutta meidän nelihenkinen perhe haluaa turvallisen, säännöllisesti huolletun ja riittävän tilavan auton niin kulut on siinä tapauksessa mitä ne on.
Sähköavusteisen polkupyörän kustannukset ovat olleet todella minimaaliset. Hankintahinta tietenkin se suurin menoerä, sen jälkeen mennyt sisäkumeja 1-2 kpl muistaakseni ja lisäksi ostettu taakse laukkuja jos jonkinmoisia sekä tietysti etuvalo, mitä Ibridossa ei paketista otettuna tullut mukana. Bussikortti kustantaa täällä päin 60 euroa kuukaudessa, sellainenkin on tullut hankittua jottei ole tarvinnut hankkia vielä toistakin rahannielijää eli autonkotteroa perheeseen.
Laitetaan vielä lopuksi kauden avajaisraporttia eli paljonko on viime vuoden loppukilometrit / tämän vuoden alkukilometrit Ibridossa. Huomiona toki, että tuo ei suinkaan ole se km-määrä, joka pyörällä kaikkineen on kuljettu - veikkaisin että pyörällä on ajettu tähän mennessä jo 1400-1500 km.
31.01.2018 - 1231 km
Tallennan kuljettua kokonaismatkaa Ibridoon asennetulla Sigma 400 -perusmittarilla sekä aina kun vain muistan, Sports Trackerilla ja/tai Samsungin Health-sovelluksessa. Sigma on aikoinaan ohjeiden mukaan DIY-kalibroitu, eli suht tarkka pitäisi olla ja nuo älykännykkäsovellukset sitten luottavat suoraan GPS-signaalien perusteella tehtyihin mittauksiin.
Eli toivottavasti se kesä sieltä nyt tulisi ajallaan, tai mieluummin reilusti etuajassa! :)
No mutta, taas on uusi vuosi ja siksi myös tavoitteet jälleen kerran asetettu maltillisesti vähintäänkin yhtä korkealle kuin viime vuoden alussa - eli kunhan vain pyörätiet sulaa ja sorat on siivottu pois, Ibrido otetaan käyttöön ja työmatkat taitetaan sillä. Pyörällä sekä etenkin akulla alkaa olla jo sen verran ikää (vaikkei latauskertoja taida olla kuin ehkä korkeintaan 100-150 kpl, kun luvataan 500 kpl) on mielenkiintoista nähdä miten tulevana vuonna pyörän sähkötekniikka pelaa. Netistä lukemani perusteella tämän Ibridon pitäisi olla nimenomaan juuri sellainen Kiinan pyörä, johon erityisesti pitäisi välttää tuhlaamasta rahojaan. Toisaalta, on netissä myös positiivisiakin kestotestejä tämän tasoisista sähköavusteisista polkupyöristä - esim. tämä: Viljo Viitanen ja Bilteman sähköpyörä. Harvakseltaan päivittyvä, mutta sillä km-määrällä jonka Viljo on Bilteman pyörällään polkenut, osoittaa kyllä että halvallakin saa välillä riittävän hyvää.
Edellisessä kirjoituksessani olin laskeskellut oman auton ja sähköpyörän kustannuksia työmatkapyöräilyssä. Nyt kun auto vaihtui hieman isompaan, niin laskeskelin vähän tarkemmin kuluja ja summa summarum tällä hetkellä oman autoni kokonaiskustannukset (huolto ja ylläpito, tieliikennevakuutus, kasko, polttoaine, diesel- ja perusvero, laina sekä muut kulut kuten pysäköinti) ovat 23,70 euroa/päivässä. Jep, kyllä... tuosta kun laskeskelee kuukausi- ja vuositasolla niin... elämä on! Lisäksi tässä ei ole edelleenkään otettu auton arvonalenemaa huomioon. Jos se otettaisiin mukaan, niin voidaan liikkua jo siellä 30 euron päiväkustannuksissa. Kuukaudessa 900 euroa... vuodessa liki 11 000 euroa... ihanan kallista. Toki auton valinnalla on mahdollista vaikuttaa paljonkin em. kustannuksiin, mutta meidän nelihenkinen perhe haluaa turvallisen, säännöllisesti huolletun ja riittävän tilavan auton niin kulut on siinä tapauksessa mitä ne on.
Sähköavusteisen polkupyörän kustannukset ovat olleet todella minimaaliset. Hankintahinta tietenkin se suurin menoerä, sen jälkeen mennyt sisäkumeja 1-2 kpl muistaakseni ja lisäksi ostettu taakse laukkuja jos jonkinmoisia sekä tietysti etuvalo, mitä Ibridossa ei paketista otettuna tullut mukana. Bussikortti kustantaa täällä päin 60 euroa kuukaudessa, sellainenkin on tullut hankittua jottei ole tarvinnut hankkia vielä toistakin rahannielijää eli autonkotteroa perheeseen.
Laitetaan vielä lopuksi kauden avajaisraporttia eli paljonko on viime vuoden loppukilometrit / tämän vuoden alkukilometrit Ibridossa. Huomiona toki, että tuo ei suinkaan ole se km-määrä, joka pyörällä kaikkineen on kuljettu - veikkaisin että pyörällä on ajettu tähän mennessä jo 1400-1500 km.
31.01.2018 - 1231 km
Tallennan kuljettua kokonaismatkaa Ibridoon asennetulla Sigma 400 -perusmittarilla sekä aina kun vain muistan, Sports Trackerilla ja/tai Samsungin Health-sovelluksessa. Sigma on aikoinaan ohjeiden mukaan DIY-kalibroitu, eli suht tarkka pitäisi olla ja nuo älykännykkäsovellukset sitten luottavat suoraan GPS-signaalien perusteella tehtyihin mittauksiin.
Eli toivottavasti se kesä sieltä nyt tulisi ajallaan, tai mieluummin reilusti etuajassa! :)
Kommentit
Lähetä kommentti